درباره مضرات قليان چه مي دانيد؟

تخفيف - خريد - تخفيف بازار - خيد اينترنتي با تخفيف - فروش

درباره مضرات قليان چه مي دانيد؟

۱۹ بازديد ۰ نظر

درباره مضرات قليان چه مي دانيد؟

افراد زيادي عقيده دارند كه استعمال قليان خطر كمتري نسبت به سيگار دارد، اما با توجه به تحقيقاتي كه محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۸ انجام دادند؛

نشان داده شد قليان نه تنها به اندازه سيگار اعتياد آور است؛ بلكه به دليل شيوه استعمال، دود بيشتري را وارد ريه ها مي كند و بسيار مضرتر از سيگار است. به گزارش livestrong در اين ميان مركز پيشگيري و كنترل بيماري هاي آمريكا، مقدار دود استنشاق شده در هر مرتبه قليان كشيدن را برابر با ۱۰۰ الي ۲۰۰ نخ سيگار تخمين زده است.

كساني كه قليان استفاده مي كنند به اين دليل در بين انواع دخانيات موجود در بازار به قليان روي آورده‌اند كه آن را كم‌خطرترين نوع مواد دخاني مي‌دانند، غافل از اين‌كه آنچه كشيدن قليان با مصرف‌كنندگان آن مي‌كند به مراتب ناگوارتر از سيگار است.

چه آنهايي كه به ادعاي خودشان تفنني قليان مي‌كشند، چه آنهايي كه قليان‌كش حرفه‌اي هستند يا از قليان الكترونيكي استفاده مي كنند بايد بدانند كه مصرف قليان بتدريج آنها را در معرض انواع بيماري‌ها قرار مي‌دهد كه بسياري از آنها ممكن است زماني آثار خود را بروز دهند كه ديگر كار از كار گذشته و درمان قطعي براي آنها وجود ندارد. چروكيدگي پوست، پيري زودرس، تيرگي زير چشم و لب‌ها، زردي و فساد دندان‌ها از مهم‌ترين نشانه‌هاي ظاهري افرادي است كه قليان‌كشيدن جزو برنامه‌هاي روزمره زندگي شان شده است.

همچنين خانم‌هايي كه سيگار و قليان مي‌كشند بايد با چهره زيبا و پوست شفاف و جوان خداحافظي كنند، چرا كه نيكوتين سيگار يا قليان در خانم‌ها جذب بيشتري دارد.

كساني كه قليان ميكشند و اطرافيان آنها كه در معرض دود تحميلي آن قرار دارند مانند مصرف‌كنندگان سيگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و تنفسي خواهند شد.

پژوهش ها نشان مي‌دهد ۱۲ درصد بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ۶۶ درصد برونشيت و سرطان ريه و ۳۸ درصد بيماري‌هاي حاد تنفسي در جهان به مصرف دخانيات اختصاص دارد.

مصرف قليان شما را چهار تا ده برابر بيشتر از افراد ديگر در معرض سرطان دهان، حنجره و مري قرار مي‌دهد. زناني كه در طول دوران بارداري خود، مصرف‌كننده قليان بوده يا در معرض دود قليان اطرافيان قرار گرفته‌اند، وزن نوزادشان هنگام تولد كمتر از حد طبيعي بوده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي ريوي در اين نوزادان بيشتر است.

برخلاف تصور بعضي افراد، دود حاصل از قليان به هيچ وجه كم‌خطر نيست، بلكه حاوي مواد سرطان‌زا و سمي بي‌شماري است كه موجب بروز سرطان‌هاي ريه، لب و حفره دهاني، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديگر بيماري‌ها و سرطان‌ها مي‌شود. همچنين استفاده مشترك از قسمت‌هاي دهاني قليان، عاملي انتقال بيماري‌هاي واگيرداري همچون سل و هپاتيت است.
بوي بد دهان، دندان‌ زرد، از دست دادن دندان و بيماري‌ لثه از عوارض ناشي از مصرف قليان است.
تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بي‌كيفيت‌ترين و نامرغوب‌ترين انواع موجود و خطرناك‌ترين آنهاست، ضمن اين‌كه اسانس‌هاي مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معطر يا ميوه‌اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.

هر وعده قليان برابر يك پاكت سيگار است
قليان هاي سنتي يا اخيرا قليان جيبي هم مثل بسياري از كشورهاي همسايه،يكي از وسايل تفريحي رايج در ايران است كه گرچه بارها از سوي مسئولان وزارت بهداشت و نيروي انتظامي مصرف آن در اماكن عمومي و بخصوص سفره‌خانه‌هاي سنتي منع شده،‌ اما انگار براحتي نمي‌‌شود شر آن را از چنين مكان‌هايي كم كرد.

در اين شرايط، پزشكان متخصص هشدار مي‌دهند مصرف‌‌كنندگان قليان، در هر بار مصرف دود بسيار زيادتري را در مقايسه با كشيدن يك نخ سيگار وارد ريه‌هاي خود مي‌كنند، چون تنباكوي مصرفي در قليان ۴۰۰ نوع ماده سمي و سرطان‌زا دارد، تنباكوهاي ميوه‌اي علاوه بر اين ۴۰۰ نوع سم، مضرتر هستند.

افراد سيگاري كه به طور متداول ‌هشت تا ‌۱۲ نخ سيگار در روز مصرف مي‌كنند، به طور متوسط با ‌۴۰ تا ‌۷۵ پُك كه به مدت پنج تا هفت دقيقه طول مي‌كشند حدود ‌۵ تا ۶ ليتر دود استنشاق مي‌كنند و اين در حالي ‌است كه مصرف‌‌كننده قليان در هر وعده مصرف كه به طور متداول ‌۲۰ تا ‌۳۰ دقيقه طول مي‌‌كشد، حدود ‌۵۰ تا ‌۲۰۰ پك مي‌‌زند كه هر پك به طور متوسط حاوي ‌يك ليتر دود است. براي مطالعات بيشتر در مورد قليان ميتوان از مجله هاي بهداشتي كمك گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.